Terwijl ik aan dit stukje begin heb ik een weegschaal in
mijn hoofd. Niet eentje om mijn linker t.o.v. mijn rechter hersenhelft
te wegen (dat resultaat is me allang bekend), maar om af te wegen wat
de meerwaarde van een leerkracht in school is. Dat is een gevoelige
zaak! Wie van jullie denkt dat ik daarover van alles mooi kan roepen (zo
van: die staat toch niet meer voor de klas), die heeft deels gelijk.
Voor mij is het meer de gelegenheid om dat wat ik deed nog eens te
her-overwegen..
Toevallig heb ik net een stukje gelezen op de
Onderwijs-nieuwsdienst, over de oprichting van een Sudbury-school in
Nederland. Voor wie niet weet wat dat is: een Sudbury-school is een
particuliere school voor 4 tot 18-jarigen, opgericht door ouders, met
als kenmerk dat leerling en leerkracht er gelijke stem hebben (een uit
Amerika overgewaaid schooltype). De oprichters van de eerste Nederlandse
versie zeggen verder dat ze deze stap hebben genomen, omdat op een
traditionele Nederlandse school ‘kinderen van alles krijgen opgelegd
wat niet bij ze past’.
Ik
lees wel vaker het nieuws. Daar staat van alles en nog wat in: kwaliteit
rekenonderwijs onder de maat, studenten kunnen niet spellen, ouders
moeten meer betrokkenheid bij de school tonen, stelonderwijs ondermaats,
leerlingen hebben geen historisch besef, kwaliteit opleiding
onderwijskrachten slecht, kinderen leren slecht lezen…Je kunt er
gemakkelijk uit de kranten van de laatste tien jaar nog twintig zaken
aan toevoegen. Daarmee wordt erin gehamerd bij de gemiddelde ‘lezer’
dat het onderwijs geen kwaliteit levert en leerkrachten te weinig in
huis hebben. Bovendien laten ze zich als Jan, Piet en Klaas aanspreken
en hebben daardoor elk overwicht verloren. En nu staat er dus ook dat
datgene wat leerkrachten doen volgens de oprichters van de
Sudbury-school van alles is wat niet bij kinderen past. Kortom: een
bevestiging van alles wat ‘Den Haag’ vindt.
De leerkracht als de
loser en de minkukel van Nederland. En, op het moment dat hij/zij de
mond opentrekt, kan dat niet meer anders zijn dan een kreet van iemand
die volledig en stelselmatig door ouders, pers, inspectie en politici in
de verdediging is gedrukt. Vandaar dat er gezwegen wordt?
Kortom: als er al argumenten zouden zijn die aantonen dat een
leerkrachtloze school een onmogelijke exercitie is, verwacht niet dat
jouw ideeën daarover buiten de school enige indruk maken. Jouw ideeën
zijn slechts zielige bedenksels van een loser, gericht op behoud van
eigen baan en ruim vakantie.
Daar zat je natuurlijk niet op te
wachten, zo aan het eind van het weekend… Welke reden kun je nu nog
bedenken om morgenvroeg aan je dagtaak te beginnen?
Ik weet er wel eentje: pak die lerarenbeurs aan en begin aan een master, zolang het nog kan…
Geen opmerkingen:
Een reactie posten