Het is alweer zondagavond als ik voldoende moed heb
verzameld om dit stuk proza aan het net toe te vertrouwen.
Onderwijsmensen krijgen al zo veel over zich heen, tegenwoordig….
Enige weken geleden werd gepubliceerd dat uit een CITO-onderzoek bleek dat leerlingen in groep 5 van de basisschool gemiddeld iets hoger scoorden op de CITO-rekentoetsen gedurende de laatste drie jaren (een langzame stijging), terwijl de leerkrachten in groep 5 gemiddeld wekelijks 20 minuten minder lestijd aan rekenen hadden besteed.
Natuurlijk werd van alle kanten gereageerd: CITO keurt eigen vlees, hoeveelheid verkochte rekenmachines verdubbeld in drie jaar, kwaliteit toetsen boert achteruit, ouders wèl betrokken bij kinderen, en nog meer van dat soort niet onderzochte hersenspinsels….
Ik zit zo niet in elkaar. Ik vind: onderzoek is onderzoek, slimmerikken hebben ergens serieus naar gekeken, en dan moet je niet net doen alsof je het zelf beter weet (ook al denk je te kunnen tellen).
Ik vind dat je zo’n onderzoek op z’n merites moet keuren, en er lering uit moet trekken. En dan kom ik toch wel tot een prachtige conclusie (ik vind het zo vreemd dat dit in Den Haag nog niet is doorgedrongen): minder onderwijstijd leidt tot betere resultaten! Wat een perspectief voor ons allemaal! Hoe minder je doet, hoe beter het gaat….!
Eerst wilde ik er niet aan, en daarom heb ik het onderzoek zelf maar eens bekeken, maar: ik kan geen andere conclusie trekken….! Perspectief!!...? Stel je nu eens voor dat het CITO dit ook zou onderzoeken bij spelling, en je zou hetzelfde resultaat zien? Dan wordt het al een trend….
Kleinere groepen of grotere groepen, veel ADHD-ers of helemaal niet, computers wel of niet, dat maakt allemaal niet uit: minder onderwijstijd, dat helpt! Hoe triest het voor jullie ook is op termijn, ik heb mijn kans onmiddellijk gepakt!
Afgelopen vrijdag heb ik een subsidie aangevraagd. Ik vind bovenstaande zo’n geweldige kans om een kansrijk experiment met de eerste volledig leerkrachtloze school te beginnen (waar onderwijstijd volledig is afgeschaft) dat ik er meteen de hele donderdagnacht op gebroed heb.
Stel je voor, zeg: de leerkrachtloze school (hoor je de reactie van de kinderen al?) met apotheek voor zorgkinderen; volledig onderwijsloos onderwijs; invoering van de géén-zorg-route; handelingsgericht koffiedrinken (HGK)… En als ik dit zo schrijf word ik er zelf steeds enthousiaster van….
Stel je eens voor welke megabezuiniging je op deze manier kunt realiseren! Miljarden, miljarden…. En dat dan allemaal beschikbaar voor prestatiebeloning! Ik ga er voor! Laat mij de eerste zijn die zo’n leerkracht- en onderwijstijdloos concept tot stand brengt… En ik doe het voor een schijntje; 1 procent van de gerealiseerde bezuiniging is goed genoeg… Heb ik mijn prestatiebonus binnen.
Waarom ik moed moest verzamelen? Nou ja, het kost natuurlijk wel wat banen… maar je mag altijd komen koffiedrinken…
Geen opmerkingen:
Een reactie posten