zaterdag 26 januari 2013

Besemttelijk

Het is weer weekend. Dan mag ik jullie een mailtje sturen met de nieuwsbrief. Het was een week waarin de opvoeding van de kat een weekje stilstond. Hert beest zelf sliep. Ongelooflijk zoals katten kunnen slapen. Er hoeft maar een sneeuwvlokje te vallen en dat beest kruipt een doos is, duikt onder een deken, rolt zich op en slaapt. Soms zou ik willen dat ik een kat was. Meestal niet. In elk geval: het was dus ook stil in het observatorium. Niet erg, er was genoeg te beleven. Dat is er altijd. En anders kun je ook altijd zelf nog in een doos kruipen.... Besmettelijk. Je hoort er wel eens over in het journaal, leest het woord in de krant of in Bronnieuws. Ergens komt het voor in de taalmethode, dan moet het gespeld worden. Vermoedelijk komt dan ook het toevoegen aan de woordenschat om de hoek kijken en moet een leerling uitleggen wat het betekent. Visioenen vol engigheid levert dat op. Ik las het woord deze week in de couachingskalender. Ja, ja, ik heb ‘em weer, in samenwerking met bol.com. Die kalender staat vol met wijze spreuken. Heet niet voor niets ‘coachings’kalender, bedoeld voor mensen die coach-zijn. Eigenlijk zouden jullie dat ding allemaal aan de wand moeten hebben dus... Dit keer was de vraag: waarom zou iemand willen coachen? - om te zoeken naar zingeving - omdat je nieuwsgierig bent (naar de ander) - omdat je kickt op dat brandende lampje of vallende kwartje - om verwonderd te kunnen zijn zonder respect te verliezen - om je eigen blik te verruimen, te pionieren, nieuwe perspectieven aangereikt te krijgen. De lijst is nog veel langer, maar ja, het is weekend dus moet ik jullie niet te lang storen. De spreuk van de dag: “Bevlogenheid bij leraren werkt besmettelijk bij leerlingen.” Kijk: een gezonde ziekte! Vraag die mij restte na het overdenken: hoeveel zieken zijn er de komende week.... Ik in elk geval. Ik zit de komende week in London. Samen met een aantal directeuren en ict-ers van Viviani gaan we een studieconferentie bezoeken, scholen bezoeken, conferenties bij Microsoft en Apple, en wellicht tussendoor een bezoek aan de grootste educatieve ICT-beurs van Europa (een soort NOT, maar dan groter en alles gerelateerd aan ict, met bedrijven uit alle hoeken en gaten van de wereld). De hoofdpersonen op de conferentie zijn professor Sugata Mitra uit India, bekend geworden van ‘the hole in the wall’, en Bruce Dixon uit Australie, oprichter van Anytime Anywhere Learning. Beiden zijn er heilig van overtuigd dat ‘het leren’ van kinderen in deze eeuw moet en gaat veranderen, en tonen met onderzoek en praktijk aan waarom dat zo is. Je ziet: ik voel me hartstikke ziek....

Geen opmerkingen:

Een reactie posten