zondag 20 mei 2012

Werkstress

Hemelvaartsvakantie: heerlijk helder weekendje, toch? Genieten van de buitenlucht, grassprietjes kortwieken, vloertje leggen in het tuinhuisje (ja, ja, begint al aardig paleisachtige vormen aan te nemen), maar vooral ook (ten gevolge van stevig verlopen dgo) lekker kunnen lezen.
Kranten, computerbladen, boeken, een paar hoofdstukken in een onderwijsboek, en dat allemaal dit weekend.  En als ik zeg: krant lezen, dan bedoel ik ook: het hele ding van voor naar achter, incl alle weekendbijlagen. Niet alleen maar even de grote koppen om vervolgens luidkeels mee te praten over alle ellende en miskleunen in de grote boze buitenwereld. Kortom: ik kan in de nieuwe week ook iets zinnigs zeggen over de euro en zo.


Je hebt van die mensen, die alleen maar de koppen lezen. Dat is niet erg, als je je daarna maar bescheiden opstelt, want de werkelijk is vaak wat ingewikkelder dan wat die ene persoon op een krantenredactie , die na een avond wachten eindelijk de drukproef voor z’n neus krijgt, er in alle haast nog van kan maken.  
Zo zag ik bijvoorbeeld de volgende kop langs komen: “Grieken in tranen”. Probeer je eens in te leven: welke inhoud zou dit artikel behandeld hebben?  Leuke opdracht voor in de bovenbouw, denk je niet? Ja, ja, ik weet al wat je denkt: dat gaat vast over de in rook opgegane pensioengelden, over over de slechte staat van de economie... Of over het bericht dat er geen nieuw kabinet komt en dat ze dat zo jammer vinden. Of juist niet. Of over vakantiegangers die dit jaar Griekenland massaal links laten liggen. Maar nee, je zit er dan gewoon hartstikke naast. Had je dat artikel ook maar moeten lezen, dan had je het geweten.
Vond ik me toch nog het vakblad van vorige week (oei, oei, nog in het plastic). En nu dacht ik: ik ga ze eens even testen in het koppen-beoordelen.
SCHOOL ZORGT VOOR VEEL STRESS BIJ JONGEREN
Poeh, en dat zo net voor de nieuwe week begint. Ga er maar aan staan. Maandagmorgen: al die kinderen die naar school toe komen al gestrest voor er een woord is gezegd. Hoe komt dat toch zo?
Mij is altijd geleerd dat stress niet alleen door werk wordt veroorzaakt, maar altijd meer redenen heeft. Wist je dat al, dat je maandagmorgen met een hok vol stresskippen begint? En hanen ook, natuurlijk? Hoe zit dat eigenlijk bij jezelf? Begin jij de dag ook gestrest, en komt dat van school? Hoe merk je dat, die stress, bij jezelf? Of bij de kinderen? Of merk jij dat helemaal niet? Waarom dan niet, omdat je zelf te gestrest bent? Of heb jij nooit last van schoolstress? Heb je je collega´s vandaag al bestudeerd in de ochtendkring? Heb je de stress in hun ogen gezien?
Nou, mensen:  succes maandag. Je hebt alvast een mooi onderwerp voor de kring vanmorgen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten