zondag 18 mei 2014

Scip geskipt

Politiek is een lastige zaak, zo bleek afgelopen week maar weer. Het begon met een definitief ‘ nee’ van Neelie Kroes (ze hield graag vast aan haar digitale agenda), maar wat erger was: de leiding van de partij liet het geheel afweten. Ik heb Wifi deze week alleen maar gesignaleerd bij haar vreetbak en in haar slaapbak… Dat kun je natuurlijk allemaal wel na de verkiezingen doen, maar niet in campagnetijd. Luie do…..
Kortom: vergeet maar dat pensioen op je 59ste, de iPad voor elke Europese leerling enz. Laat je aanstaande donderdag maar voor de gek houden, stem of stem niet (dat maakt op zich geen verschil, al heet wèl stemmen democratischer). En bij dezen ga ik dan maar weer over tot de orde van de dag. Gelukkig is er altijd wel wat te vinden.



Zie daar. Een inspectie-rapport. Nee, nou niet meteen ach en wee roepen, je kunt er best wat van leren. Vooral dit keer….


“De Inspectie van het Onderwijs vindt dat de motivatie van leerlingen beter kan. Volgens het verslag over het schooljaar 2012-2013 zijn Nederlandse leerlingen vaak minder gemotiveerd om te leren dan leeftijdsgenoten in het buitenland. Inspecteurs zien geregeld lessen waar een groot deel van de leerlingen niet actief bij betrokken is. In het voortgezet onderwijs gaat het om 21 procent van de lessen, in het basisonderwijs om 9 procent. De Inspectie gaat de komende tijd kijken hoe hier iets aan kan worden gedaan.”

‘t Is mooi dat zoiets in een rapport van de inspectie staat. ‘Ze’ hebben het zelf, met eigen ogen, gezien. Ze gaan ook kijken naar wat ze eraan kunnen doen.

Op LinkedIn kwam ik de boodschap van de inspectie ook tegen, maar dan met een wat andere titel: “Leerlingen vinden school maar saai”.
Laten we de inspectie eens gaan helpen, uit eigen ervaringen. Tegenwoordig komt een inspecteur op school met hoofdzakelijk maar één doel: hoe scoort de school, hoe scoort de leerling. Er wordt gekeken naar cito-scores, naar analyses, naar leerlingvolgsystemen, in klassenmappen etc. etc. Wellicht is er ook tijd om in de klas te kijken; dan wordt er vooral gekeken of de leerkracht wel handelt naar wat er uit al die toetsen en analyses blijkt. Prima: allemaal van belang voor kwalitatief goed onderwijs.
De gevolgen van deze manier van kijken zijn er naar; als rekenen en taal en begrijpend lezen in de ogen van de inspectie zó belangrijk zijn geworden, dan zal er in de klas noodzakelijkerwijs meer tijd en aandacht in deze vakken worden gestoken. Iedere onderwijskracht weet dat dat in de afgelopen decennia is gebeurd; waar vroeger 3 kwartier per dag werd besteed aan rekenen is dat nu soms wel meer dan het dubbele. Voor veel leerkrachten is onderwijs verworden tot het klaarstomen voor periodieke toetsen.

Ik kan me dan ook goed voorstellen dat onderwijs ‘saai’ is geworden voor leerlingen. En: hoe langer je
onderwijs volgt, hoe saaier het wordt. Geloof je me niet? Vraag maar eens na, leerlingen zijn er genoeg.

Fijn dat de inspectie deze conclusie zelf trekt. Ik zou, als ik inspecteur was, maar eens beginnen met in eigen boezem te kijken. Wellicht ligt de oorzaak voor het grijpen…
Maar, voordat je nu denkt: precies, zo is het… Er staat in bovenstaand citaat nog een zinnetje. In het basisonderwijs zijn leerlingen in 9 procent van de gevallen niet actief bij de les betrokken. Dat betekent zo iets als: Jantje is op zoek naar rondvliegende vogeltjes, Pietje zit stiekem op z’n mobiel te loeren, Gerrit produceert en gooit propjes. En als je ze zou vragen waarom ze dat doen zouden ze waarschijnlijk zoiets roepen dat  ‘ er toch niks an is’ .  Daarom is het maar goed dat die inspecteur nog steeds op schoolbezoek gaat.  Laat de dingen maar gezegd worden….
Of zoals op http://www.jeltevanderkooi.nl/brief-uit-mijn-hart/

En Wifi? Heeft die een saai leven? Geen sprake van. Zij hoeft niet naar school, zij leert van het leven zelf! Dat is veel interessanter. Zo kun je net zo veel slapen als je zelf wilt. De baas zorgt voor je hapje en je drankje, en als je niet wilt slapen dan sloop je de meubelen, struin je het aanrechtblad af, pik je de haring van je baas in of zet je de tuin op de kop. Beetje rennen en dollen, dat is kort samengevat het leven van Wifi. Geen inspecteur op de nek, geen leerkracht ook, gewoon: de vrijheid…
Maar ja: als kat hoef je je pensioen ook niet te verdienen….

Oh ja. Wifi wil wel graag, na de opheffing van SCIP, een stemadvies meegeven. Kies voor IQ-REPP (Google maar voor het partijprogramma). Als euroscepticus heb ik nu, na anderhalve weel, wel zo ongeveer in beeld waar ik op moet stemmen: Artikel 50.  Wat voor mij is het, behalve een beetje minder Wilders, ook ècht wel een flinke scheut minder Europa…

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen