Nu alles in Europa gewoon verder gaat als het al ging (en
wij dus daar nog steeds niets in de melk te brokken hebben) heb ik mijn blik
ook maar eens verlegd. Zo van: waar moet ik het vandaag eens over hebben…
Bijvoorbeeld over het doorvoeren van nieuwe CITO/normen in Parnassys per 1
augustus aanstaande? Of de start met Passend Onderwijs en de hordes kinderen-met
die straks worden aangemeld? Over het veranderend inspectietoezichtskader per 1
augustus 2016, waarin eindelijk eens naar meer wordt gekeken dan alleen rekenen
en taal (niet dat je daar vrolijk van moet worden want als de inspectie op nog
meer gaat letten….)? Of op de sprankelende opmerking van mevrouw Edith Hooge,
hoogleraar onderwijsbestuur, die op een door het Ministerie van Onderwijs
georganiseerde Dag van het Onderwijsbestuur een nieuw discussie-item inbracht, onder het motto: tijd voor een bommetje?
Zij stelde namelijk het volgende:
Leerkrachten die in deeltijd werken geven minder goed onderwijs en halen bovendien de status van het vak naar beneden.

Zij stelde namelijk het volgende:
Leerkrachten die in deeltijd werken geven minder goed onderwijs en halen bovendien de status van het vak naar beneden.
Je ziet: ook na Europa is er
weer genoeg keuze, waarbij ik bijna een mooi citaat van Loesje nu geheel over
het hoofd zou zien:
School is: de plek waar 4 + 8 een 6 als antwoord oplevert.
School is: de plek waar 4 + 8 een 6 als antwoord oplevert.

Even optellen: leerkrachten kunnen niet rekenen, dus kinderen leren het ook niet meer.
Leerkrachten kunnen niet spellen, dus hele generaties groeien op met gemankeerde taal.
Leerkrachten werken alleen maar voor vakanties, zien kinderen als overlast.
Leerkrachten werken überhaupt niet, ze spelen slechts veredeld kinderoppas (en zelfs dat kunnen ze niet omdat ze geen orde meer kunnen houden).
En nu weten we waar het allemaal van komt! En dat door die Hooge mevrouw! Kijk maar wat ik uit de pers haalde:
De Onderwijsinspectie constateerde eerder al dat docenten die in deeltijd werken minder didactische
In Nederland werkt 35 procent van de leraren in het primair
onderwijs in deeltijd. Het merendeel daarvan zijn vrouwen; veertig procent van
de juffen werkt minder dan vier dagen. Van de mannelijke leraren is dat dertien
procent.
In een essay dat Hooge op verzoek van het ministerie schreef,
stelt de hoogleraar dat scholen waar veel docenten in deeltijd werken zorgen
voor “eenzijdig samengestelde teams van middelmatige leraren.” Volgens haar
leggen deeltijdjuffen hun prioriteiten vooral bij de zorg thuis en dat gaat ten
koste van hun werk als leerkracht en de continue professionalisering die daar,
volgens Hooge, bij hoort. Daardoor maken deeltijdkrachten het voor anderen met
grotere ambities “zeer onaantrekkelijk” om in het onderwijs te gaan werken,
stelt zij.
Zo!
Daar kun je het mee doen! Nieuwsgierig als ik ben kijk ik dan meteen ook even
naar het LinkedIn-profiel van deze mevrouw. Zie ik een foto van een dame van zo’n
jaar of vijfendertig. Wel slim, hoor. Zou ze al kinderen hebben? Werkt bij de
BMC-groep, bij TIAS School for Business and Society, werkte ooit bij de
Hogeschool van Amsterdam, opgeleid aan de UvA, dus eh: die weet echt wel waar
ze het over heeft! Vast geen kinderen.

Tijd voor de grote opruiming. Iedereen er uit! Fulltimers zijn ambitieloos, parttimers kennen het woord 'ambitie' niet eens. Weg ermee!

Die mevrouw
Hooge… Pas op: die kom je vast nog wel eens tegen op een adviespost bij het
Ministerie van Onderwijs. Als je zulke spraakmakende dingen zegt.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten