woensdag 29 februari 2012

Vakantie: wat heb ik er naar uitgekeken!

Vakantie: daar kun je zo heerlijk naar uitkijken,  vind je niet? Beelden van uitslapen, ontbijten van ruim een uur, de héle krant  in één keer uit kunnen lezen, uitgebreid tijd voor de hamsters, kinderen en vrouw (niet persé in die volgorde)  lekker lang op de wc zitten: dat alles  flitst in mijn geest voorbij bij het horen van die term:  VAKANTIE!!

Maar, jij en ik: we weten best wel dat dit een geheel vertekend  beeld is. We hebben er allemaal geruime tijd ervaring in en weten hoe de vork  werkelijk in de steel zit… Nee, niet dat ik me nou echt iets van van Bijsterveldt met haar 1040-uren-norm-omdat-Wilders-het-wil en haar –dt aan het eind van haar achternaam of juist niet aantrek (poeh, dat was een mond vol), maar eh…

De eerste vakantiedag slaap ik uit… eh niet. De  jongste moet zich ’s morgens om 07.45 uur vervoegen op de parkeerplaats bij het  voetbalveld, gezien het feit dat er plotseling nog ergens een inhaalwedstrijd is opgeduikeld. Op de eerste vakantiedag sta ik dus met  speciale voorzieningen voor het openhouden van mijn ogen op de
parkeerplaats om, geheel in stijl van dit wereldelftal, de wedstrijd enkele minuten daarna volledig te zien mislukken…. Mijn vrouw en oudste zoon hebben ook  vakantie; drie keer raden waar die zich  bevinden.

Bij thuiskomst, om een uur of tien, vind ik een  gelezen krant. Ik weet niet hoe jullie krant lezen ervaren (ik weet zelfs niet eens of je weet wat een krant is), maar je kunt mijn dag volledig naar de knoppen helpen door me een krant  in handen te drukken die al gelezen is;  zo’n krant die geheel ontdaan is van de juiste volgorde van pagina’s, en waarin je al op pagina drie de botervlekken en broodkruimels van de vorige lezer tegemoet stralen.

Tegen de tijd dat je met ergernis over broodkruimels en alle andere ellende in de wereld de krant uit hebt (het is het zaterdagexemplaar, dus dat duurt even), ligt er naast de kop met verse koffie een lijst met klussen:  boodschappen doen, schuur opruimen, gras kalken en mesten, een verbouwingsplan voor de tuin ontwerpen, blad vegen, zolder opruimen. Het liefst wordt de gehele lijst in deze vakantie afgewerkt.

Vandaag heb ik één van die klussen afgewerkt. In  al die tijd dat ik dit huis bewoon heb ik me hier nog nooit mee beziggehouden. Menig uurtje heb ik er  doorgebracht, het is zo’n plek in huis die je regelmatig bezoekt (zolang anderen  dat nog niet gedaan hebben); een soort hangplek voor de vermoeiden en de  moedelozen…  Het toilet.

Ik geef toe: het was een klus om eer aan te  behalen! De wanden moesten nodig gewit worden (je vraagt je tijdens zo’n klus af  waar ze toch zo van verkleurd zijn).  Als je dan toch bezig bent: de  luchtafvoer er ook maar eens af om schoon te maken (bijna nog erger dan een  afzuigkap in de keuken), de lamp vervangen, kastjes van de wand om af te  stoffen…

Aan het eind van de vakantie zal ik kunnen vaststellen:  één dag heeft in elk  geval tot grote genoegdoening geleid, en ik zal er nog vaak van kunnen genieten, de komende tijd. En als ze me na de vakantie niet met rust laten, dan monteer ik ook nog een extra slot op de deur van het  toilet. Aan de binnenkant...

Heerlijk, dit vak! ’t Was immers alweer  vakantie?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten