dinsdag 21 februari 2012

Wil iemand mij ook eens onderzoeken?

Heeft iemand dit al eens onderzocht? Waarom willen wij eigenlijk verbinding met het internet? Waarom hangen we rond op Hyves, Facebook, Linked In? Van waar onze zorg over geen mailadres te beschikken? Waarom een mobiel willen hebben... Gek word je er van. Depressief!
Natuurlijk: ik hoor al een paar digibeten roepen. Maar naar jullie luister ik niet, want jullie weten helemaal niet waar dit over gaat. Jullie willen het liefst het hele internet weer afschaffen en weer in je hol gaan zitten.




Door al die dingen, die ik opnoemde, word ik steeds weer (elke dag) geconfronteerd met de meest onzinnige onderzoeksvragen:
- waarom is slechts 2 % van de aardbewoners net zo begaafd als ik?
- waarom wordt iemand eigenlijk politicus?
- waarom schimmelen sinaasappels sneller dan chocolaatjes?
en meer van dat soort totale onzin (ik weet het, dat is een bevooroordeelde persoonlijke mening).

Zo las ik een onderzoek onder de titel: "Hoe kan de schoolleiding de iPad binnen het onderwijs introduceren?" Ik ben een gepassioneerd onderwijs-ict-er. Vertel me dat je met een nieuwe device gaat werken in 'het onderwijs', dan spits ik meteen mijn oren. Ik dus meteen dat onderzoeksverslag openen... Stom, stom! Ik had het nooit moeten doen! Ik had beter moeten weten.. onderzoeksflauwekul. Onderzoekersflauwekul. Ik had het aan de vraagstelling kunnen zien!

Kijk nog eens naar de vraag. Welke sufferd wil dat nu onderzoeken? Dat is toch zo simpel als een aap-is-geen-app?
Koop een doos vol van die dingen, deel ze uit aan de leerlingen en geef ze het wachtwoord van je wifi. Succes verzekerd! Leerlingen blij, Apple blij, schoolleiding blij, ouders blij....

Nou ja, misschien zijn de docenten iets minder blij, met al die appende leerlingen voor hun neus, die meteen hun scheur opentrekken als jij 5 minuten tijdens je les vergeet een app te activeren... Maar daarover niets in dit onderzoek. Een hoop bla-bla over 21ste eeuw en digital natives en zo, maar over inhoudelijk onderwijs? Nee, dat kon ik er niet in vinden.

Een echt broodje app... Nee, soms is een social medium knap a-sociaal voor mijn tere gevoelens.... Kan iemand mij eens onderzoeken?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten