Krimp. Dalende leerlingaantallen. Kleine scholen. Grote
scholen. Kleine dorpen. Stadskernen.
Jongensproblematiek. Gedragsproblematiek. Grote klassen. Onderbetaald. Wantrouwen. Leerling-leraar-ratio. Aandacht. Concentratiestoornis. Afrekencultuur. CAO. Onderzoek. Fact free onderwijs.
Lumpsum. Functiemix. Carrièrepatroon.
Jongensproblematiek. Gedragsproblematiek. Grote klassen. Onderbetaald. Wantrouwen. Leerling-leraar-ratio. Aandacht. Concentratiestoornis. Afrekencultuur. CAO. Onderzoek. Fact free onderwijs.
Lumpsum. Functiemix. Carrièrepatroon.
Aha. Je dacht natuurlijk dat dit een bijdrage in
telegramstijl zou worden. Mis; dan had het woordje STOP er vaker in moeten
staan.
Ik heb net het vakblad uit. Dit is nog maar tien procent van
wat er allemaal behandeld en benoemd werd. Mensen nog aan toe, als je wilt kun je voor
elke theorie het bewijs vinden.
Grote klassen: niet goed voor de kwaliteit. Maakt niet uit, zegt de andere wetenschapper. In Zweden zeggen ze: gemiddelde klassengrootte 25. Maar in Nederland, op de grote scholen, struikel je over de leerlingenpopulatie in je hok. Je kunt (bij wijze van spreken) zelf beter op de gang gaan zitten. Ware het niet dat het er in de klas dan nog drukker van wordt.
Hoe groter de groep, hoe meer gedoe en drukte. Hoe meer gedoe en drukte, hoe minder de concentratie. Tot zover allemaal logisch. Totdat de minister er een onderzoek naar laat doen.
Gek: heb jij dat gevoel nu ook? Dat je de uitslag al weet als de minister het nog moet laten onderzoeken?
met veel gedoe heeft vermoedelijk meer met jou te maken dan met de groepsgrootte.
Zie je wel? Grote klassen, dat kan prima. Fysiek past het, en straks past het onderwijs ook. Als het Passend moet.
Maar dat is niet eerlijk; dat komt door jouw structureel wantrouwen in
politiek. Kijk, dat jij een grote groep hebt Grote klassen: niet goed voor de kwaliteit. Maakt niet uit, zegt de andere wetenschapper. In Zweden zeggen ze: gemiddelde klassengrootte 25. Maar in Nederland, op de grote scholen, struikel je over de leerlingenpopulatie in je hok. Je kunt (bij wijze van spreken) zelf beter op de gang gaan zitten. Ware het niet dat het er in de klas dan nog drukker van wordt.
Hoe groter de groep, hoe meer gedoe en drukte. Hoe meer gedoe en drukte, hoe minder de concentratie. Tot zover allemaal logisch. Totdat de minister er een onderzoek naar laat doen.
Gek: heb jij dat gevoel nu ook? Dat je de uitslag al weet als de minister het nog moet laten onderzoeken?
met veel gedoe heeft vermoedelijk meer met jou te maken dan met de groepsgrootte.
Zie je wel? Grote klassen, dat kan prima. Fysiek past het, en straks past het onderwijs ook. Als het Passend moet.

Je hoeft nooit vaker dan in vier handen te bijten als het je niet meer aanstaat.
Twee keer miauwen, en er staat al iemand klaar om je van voer te voorzien.
Concentratie, ook zo iets. Een Siamees kan zonder enige moeite voldoende concentratie opbrengen
om, volkomen ontstoord, uren te slapen.
Jongensproblematiek? Daar staat mevrouw ver boven inmiddels. Fact free onderwijs? Cat-free onderwijs, zul je bedoelen.
Krimp: daar heeft zo’n beest absoluut geen last van. Hoe nat het buiten ook was, een half uurtje met het lijf op de kachel, en nog steeds super-ruim in het vel.
Kortom: een leven als een Siamees! Beter dan zo’n hondenleven in een overvolle klas….
Geen opmerkingen:
Een reactie posten