Schokkend nieuws over tieners/pubers afgelopen week! Nee,
dit keer geen drank of drugs, geen pesterij of misdaad… Nee, gewoon iets uit
het dagelijks bestaan van pubers:
“Huiswerk is al gauw
te moeilijk, maar een game kan nooit te moeilijk zijn”!
Dat is toch redelijk schokkend, niet waar? Maar dat was niet
alles, het is kan nog een slag erger.
Andere titel: “Waarom tieners zich dood vervelen in de klas”; ‘Schoolsysteem sluit weinig aan de behoeften van jongeren”; Apatische verveling slaat toe”.
Andere titel: “Waarom tieners zich dood vervelen in de klas”; ‘Schoolsysteem sluit weinig aan de behoeften van jongeren”; Apatische verveling slaat toe”.
’t Is crisis, dus ik doe er nog maar een schepje bovenop
(doseren helpt, zeggen ze wel eens, en zo lang ze nu al doseren duurt de crisis
ook al; daarom alles maar in één keer op tafel). In november heeft de WRR (de
Wetenschappelijke Raad voor het Regeringsbeleid) een rapport uitgebracht, onder
de titel “Naar een lerende economie”.
Ook hier een beetje crisis, maar dan van een andere soort, een soort die we ons serieus aan mogen trekken, of we nu werkzaam zijn in het onderwijs of daarbuiten. De Raad heeft uit langdurig onderzoek en analyse van de wereldeconomie een aantal conclusies getrokken die er niet om liegen. In het rapport is ook een hoofdstuk gewijd aan onderwijs.
Ook hier een beetje crisis, maar dan van een andere soort, een soort die we ons serieus aan mogen trekken, of we nu werkzaam zijn in het onderwijs of daarbuiten. De Raad heeft uit langdurig onderzoek en analyse van de wereldeconomie een aantal conclusies getrokken die er niet om liegen. In het rapport is ook een hoofdstuk gewijd aan onderwijs.
Al met al stemt
dat niet vrolijk, als de Nederlandse economie als uitgangspunt wordt genomen.
Er staan dingen in het rapport die we in onderwijsland het liefst niet willen
zien en wel ontkennen. Maar vooruit: in crisistijd moet je met de neus op de
feiten worden gedrukt (het moet wel eens door de strot gedouwd worden).
Nederlands onderwijs wordt wel vaak vergeleken met dat van de Verenigde Staten. Het komt er dan steevast gemiddeld beter uit (fijn toch?). Maar waarom zou je je blijven vergelijken met wat bepaald niet meer het slimste jongetje van de klas is?
Zet Nederland eens in het rijtje Singapore, Zuid-Korea, China, Finland, Japan en Canada: dan scoren we elk jaar minder. Langzamerhand gaan kwaliteit van basisonderwijs en voortgezet onderwijs achteruit in de vergelijkingen; niet omdat er steeds nieuwe landen bij komen in het rijtje, maar ècht in vergelijking tot deze vier.
Daarnaast zegt het rapport: ‘op het Nederlandse schoolplein is het opleidingsniveau van de gemiddelde ouder hoger dan dat van de leerkracht’. Daarmee is meteen een trend gezet, want: ‘het gemiddelde opleidingsniveau van kinderen zal wel eens lager kunnen worden dan dat van hun ouders’, anders gezegd: de emancipatie van de burger is geslaagd en af.
Nederlands onderwijs wordt wel vaak vergeleken met dat van de Verenigde Staten. Het komt er dan steevast gemiddeld beter uit (fijn toch?). Maar waarom zou je je blijven vergelijken met wat bepaald niet meer het slimste jongetje van de klas is?
Zet Nederland eens in het rijtje Singapore, Zuid-Korea, China, Finland, Japan en Canada: dan scoren we elk jaar minder. Langzamerhand gaan kwaliteit van basisonderwijs en voortgezet onderwijs achteruit in de vergelijkingen; niet omdat er steeds nieuwe landen bij komen in het rijtje, maar ècht in vergelijking tot deze vier.
Daarnaast zegt het rapport: ‘op het Nederlandse schoolplein is het opleidingsniveau van de gemiddelde ouder hoger dan dat van de leerkracht’. Daarmee is meteen een trend gezet, want: ‘het gemiddelde opleidingsniveau van kinderen zal wel eens lager kunnen worden dan dat van hun ouders’, anders gezegd: de emancipatie van de burger is geslaagd en af.
Onderwijs van de komende decennia moet
vooral talentmanagement worden; weg van onderwijs als in de tijd van de
overgrootouders waar moeders vaak thuis zaten tussen de middag om kinderen op
te vangen, waar vakanties waren gerelateerd aan oogsttijden, waar leerlingen
allemaal worden klaargestoomd voor banen waarvan een deel niet meer bestaat als
ze ‘groot’ zijn, waar creativiteit is ondergesneeuwd (terwijl het juist zo
belangrijk is voorde banenmotor) en waar kindeigen talenten niet of nauwelijks
uit de verf kunnen komen.
In mijn observatorium struint een hamster rond. Regelmatig
mag het beest vrij. Dat is betrekkelijk, want er
struint ook een kat rond, die
zich vermoedelijk geen raad weet met een Vrije Hamster (dat past niet in het
Bondsplaatje).
Die hamster beschikt over (voor zover ik het tot nu toe heb
begrepen uit observatie) een uitmuntend treitertalent. Je zou zeggen: al rollend in de vrije ruimte
zal het beestje pogingen doen van de weg te rollen.
Integendeel; het fenomeen
doet zich andersom voor. De kat kijkt, speurt, maar doet ook gauw een stap
terug als hamsterlief te dichtbij komt.
Ik denk even terug aan de pubers: apathisch, dood vervelen,
hangen… totdat er gegamed mag worden; dan gaan meteen de remmen los, worden de
rollen verdeeld, wordt de apparatuur geïnstalleerd en gaat het spel los….
Geen opmerkingen:
Een reactie posten