zondag 3 november 2013

'Siamezen aan de slag'


Ik weet niet of je het hebt meegekregen: de onderwijsbegroting is inmiddels in de kamer aan de orde geweest. Als je niet van de details op de hoogte bent: je bent vast niet de enige, want zo door de week heb je het druk genoeg met je eigen besognes. In Den Haag kan men daarom besluiten, immers: heb je ooit 100.000 leraren samen gezien op het Malieveld?
Weet je nog, het akkoord tussen kabinetspartijen, D´66, SGP en Christen[Unie? Extra geld voor onderwijs, anders komt de begroting niet door de Eerste Kamer….
Wel, inmiddels weten we dat de Tweede Kamer wil:
- dat er meer geld uit het extra potje naar PO en VO gaat als het aan de Kamer ligt
- dat Passend Onderwijs koste wat kost daar gaat op 1 augustus 2014, als het aan Sander Dekker ligt
- dat het geld dat bespaard wordt op de studiebeurzen nog helemaal niet voldoende helder is vastgelegd (en dus vermoedelijk weglekt)
- dat de BAPO ter discussie staat
- en dat Kamer en minister het regelmatig niet eens zijn.
Schaterlachend heeft mijn kat zich dit weekend eens gebogen over mijn vakblad, het blad van de Aob. Zelf vind ik het al heel wat dat ik niet langer lid wenste te zijn van de christelijke onderwijsvakbond (dat zegt wat over mij, niet over die bond). Mijn kat heeft zich over dit restverschijnsel uit de tijd van verzuiling en verkettering nooit druk gemaakt. Ze grinnikte laatst al: “Zie je het al voor je? Christelijke Siamezen Club? Het bekt wel lekker, zo’n CSC, maar nee, doe mij maar mooi die Bond van Vrije Siamezen, de BvS.”
Goed, ze zat dus over mijn vakblad gebogen, met een vuile grijns op haar mooi getekende Siamezenkop. Haar poten wreven over elkaar bij het kauwen en herkauwen van termen als Passend Onderwijs, BAPO, salarisschaalverkorting, werkurenberekening, etc etc. De grijns werd steeds breder, tot ze uiteindelijk helemaal in een deuk achterover van de verwarming klapte (waarop ze zich met vakblad had genesteld). Dat was trouwens ook de enige pret die ik er aan had.

Van al die termen en werk die ze met zich meebrengen: daar heeft zo’n vrije Siamees geen last van; het beest is tenslotte geheel op mijn kosten levenslang pensionaris met een prima pakket aan secundaire arbeidsvoorwaarden, incl laptop….
Passend Onderwijs? Een vrije Siamees onderwijst zichzelf?
Werkurenberekening? Dat kan op het kussentje van één poot.
Salarisschaalverkorting? Hoezo, kan ie nog korter dan?
BAPO? Wat is dat? De kat van de buren?

2016. Dat is, als we pech hebben, het jaar van de volgende verkiezingen voor de Tweede Kamer (pech, als Nederland nog zo lang voort moet modderen met zo’n volslagen visieloos en met oogkleppen bekleed kabinet). Thuis is het al onderwerp van gesprek: is er nog een politieke partij waar een docent zich in kan herkennen? Wordt het dan misschien niet eens tijd om met Wifi van gedachten te wisselen over een overstap naar de politiek?

Weet je wat nu zo mooi was? Ze lepelde meteen al de slogan van haar ideale kabinet op:
“Siamezen aan de slag”. Zo spontaan… Ik heb haar meteen mijn stem toegezegd…  
Volgende week meer over schapen en slachtbanken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten